01 Jun 2009

Sekilas Pandang: Manik Urai

Gambar-gambar ni aku shoot semasa assignment di Manik Urai, Kuala Krai, majlis perkebumian Adun Manik Urai, arwah Pak Su Mail. Tujuan aku up gambar kat sini adalah untuk memberi sedikit gambaran kepada mereka yang akan bertugas di sini semasa pilihanraya kecil Dun Manik Urai tak lama lagi. Tidak kiralah kau orang petugas dari parti mana sekalipun. Yang pasti Manik Urai akan menyaksikan lagi 'peperangan' parti politik di negara ini. Kepada petugas parti, aku ucapkan selamat datang ke Manik Urai dan petugas dari luar pula selamat datang ke Negeri Kelantan.

Laluan masuk utama ke Kampung Manik Urai, jambatan satu lorong yang hanya boleh dilalui sebuah kereta pada satu-satu masa. Kalau naik moto, tak jadi masalah. Jadi aku cadangkan supaya sesiapa nak datang bertugas di sini supaya bawalah moto sekali.

Selepas dari jabatan di atas, kau orang semua akan disajikan dengan pandangan kehidupan kampung yang serba sederhana.

Ini stesen keretapi Manik Urai, tetapi hanya keretapi 'local' sahaja yang berhenti di sini. Kalau kau orang naik express train, kau orang kena berhenti di stesen Kuala Krai. Biasanya stesen ni sunyi. Tetapi sewaktu pilhanraya kecil ni aku percaya mesti riuh rendah stesen ni. Kepada mereka yang ingin bawa moto, kau orang boleh mengunakan keretapi dan berhenti di stesen Kuala Krai untuk membawa turun moto masing-masing.

1 ulasan: